Lista zagadnień – nowa

NOWA LISTA ZAGADNIEŃ EGZAMINACYJNYCH

  1.                 POJĘCIA I TERMINY

Obowiązuje umiejętność posługiwania się następującymi pojęciami i kategoriami:

organicyzm, scjentyzm, utylitaryzm, ewolucjonizm, pozytywizm, modernizm, Młoda Polska, nowoczesność, dziewiętnastowieczność, neoromantyzm, dekadentyzm, dandyzm, schopenhaueryzm, nietzscheanizm, bergsonizm, franciszkanizm, melancholia, młodopolski oniryzm, aktywizm, realizm, naturalizm, symbolizm, impresjonizm, (pre)kspresjonizm, parnasizm, neoklasycyzm.

Należy umieć zdefiniować pojęcia i współtworzone przez nie zjawiska kulturowo-literackie, wskazać ich źródła, a przede wszystkim konkretnych twórców i dzieła literackie, które można z nimi powiązać (ważne są dobrze dobrane przykłady oraz znajomość kontekstu europejskiego). Interesuje nas nie encyklopedyczna wiedza, lecz literackie reprezentacje problemów, które podane pojęcia i kategorie nazywają.

 

  1.               POEZJA

Sytuacja poezji w „czasach niepoetyckich”. Stereotypy badawcze i praktyka literacka.

Liryka Marii Konopnickiej – różnorodność tematów i form wypowiedzi poetyckiej.

Adam Asnyk wobec tradycji romantycznej (na przykładzie Snu grobów).

Sonety nad głębiami Adama Asnyka – ich miejsce w twórczości poety i wśród problemów epoki.

Kryzys podmiotowości w poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera.

Młodopolska twórczość Leopolda Staffa – wybory estetyczne i konteksty filozoficzne.

Sad rozstajny Bolesława Leśmiana – „przemiany rzeczywistości” a poszukiwanie języka poetyckiego.

Sposoby obrazowania w poezji Tadeusza Micińskiego.

Katastrofizm w Hymnach Jana Kasprowicza.

Młodopolskie debiuty poetyckie po 1900 roku – Sny o potędze Leopolda Staffa i Sad rozstajny Bolesława Leśmiana.

Strategie artystyczne poetek młodopolskich (na dwu wybranych przykładach).

Franciszkanizm i poetyka codzienności w poezji młodopolskiej (Staff i Kasprowicz).

Modernistyczny preekspresjonizm w poezji (Miciński, Komornicka, Kasprowicz; podobieństwa, różnice, wybrane przykłady).

Motywy tatrzańskie w poezji Asnyka, Tetmajera i Kasprowicza.

III.             PROZA

Powieść tendencyjna – zjawisko i problem.

Przemiany strategii powieściowych w twórczości polskich realistów i naturalistów.

Inspiracje naturalistyczne w krytyce i twórczości powieściowej Antoniego Sygietyńskiego.

Problemy naturalistycznego przedstawienia w twórczość Adolfa Dygasińskiego.

Góralszczyzna w Na przełęczy Stanisława Witkiewicza.

Nowele Aleksandra Świętochowskiego – ironia jako język społecznej diagnozy.

Nad Niemnem jako powieść dojrzałego realizmu.

Bohaterowie Nad Niemnem między melancholią a żałobą.

Obraz społeczności żydowskiej w Meirze Ezofowiczu Elizy Orzeszkowej.

Paradoksy Chama Elizy Orzeszkowej – erotyka i religia.

Eliza Orzeszkowa wobec naturalizmu (Cham lub Dziurdziowie).

Krótkie formy narracyjne w twórczości Bolesława Prusa. Różnorodność tematyczna a przekształcenia poetyki realizmu.

Prus w szkole naturalizmu (np. Placówka, Lalka).

Lalka Bolesława Prusa – summa XIX wieku (historia, nowoczesność, polityka).

Narracja i kompozycja Lalki Bolesława Prusa.

Plotka i zaburzenia komunikacyjne w utworach Prusa.

Teoria i praktyka humoru Bolesława Prusa (Słówko o krytyce pozytywnej, wybrane utwory literackie).

Bóg, wiara, religia, metafizyka w twórczości Bolesława Prusa (przede wszystkim Emancypantki, ale także Lalka lub Faraon).

Faraon Bolesława Prusa – historia a współczesność (mechanizmy władzy, socjologia tłumu, problemy jednostki).

Historiozoficzna refleksja Bolesława Prusa (Faraon lub Z legend dawnego Egiptu).

Trylogia Henryka Sienkiewicza jako przykład synkretyzmu gatunkowego.

Jak można rozumieć Sienkiewiczowską koncepcję pisania „dla pokrzepienia serc”?

Początki chrześcijaństwa według Henryka Sienkiewicza – problemy religijne, aksjologiczne, cywilizacyjne (Quo vadis).

Powieści Henryka Sienkiewicza między „arcydziełem” a „czytadłem”.

Kryzys tożsamości w Bez dogmatu Henryka Sienkiewicza.

Płoszowski i Petroniusz – dwa portrety dekadenta? (należy uwzględnić kwestie aksjologii,  etyki, estetyki, erotyki).

Literatura podróżnicza – miejsca, gatunki, strategie narracyjne.

Poetyka nowelistyki Marii Konopnickiej (elementy naturalistyczno-impresjonistyczne, reportażowość).

Krótkie formy prozatorskie Marii Konopnickiej a problemy biografii (operowanie biografią bohaterek i bohaterów, elementy autobiografii i autopsji).

Temat powstania styczniowego w wybranych tekstach literackich (np. Dziecię Starego Miasta, Omyłka, Nad Niemnem, Gloria victis, Wierna rzeka).

Dwór ziemiański w prozie postyczniowej.

Rodzina w twórczości pozytywistów (Orzeszkowa, Prus, Sienkiewicz, Świętochowski).

Problematyka chłopska w prozie pozytywistów (Dziurdziowie i Cham Orzeszkowej, Obrazki Konopnickiej, Placówka Prusa).

Kobiece doświadczanie świata w twórczości Elizy Orzeszkowej i Marii Konopnickiej.

Dzięcięctwo i młodość jako problem prozy po 1864 roku (np. nowele, Dzieci Prusa [dla chętnych także Anielka]; Gloria victis Orzeszkowej, Pałuba Irzykowskiego, Medi Jaworskiego).

Odmiany powieści historycznej (Kraszewski, Sienkiewicz, Prus).

„Bezdogmatowcy” i „melancholicy” Sienkiewicza, Orzeszkowej, Prusa, Żeromskiego.

Miasto w powieści postyczniowej (np. Warszawa i Paryż w Lalce, Warszawa i Iksinów w Emancypantkach, Łódź w Ziemi obiecanej, miasto w Próchnie i Oziminie Berenta).

Kryzys męskości w twórczości Prusa, Sienkiewicza, Orzeszkowej, Żeromskiego, Przybyszewskiego i in. (na przykładzie dwóch utworów).

Choroba jako temat i metafora w prozie pozytywistów i modernistów.

Zwierzęta i świat natury w twórczości pisarzy drugiej połowy XIX wieku.

Strategie powieści popularnej (Rodziewiczówna lub Sienkiewicz).

Chłopi Władysława S. Reymonta – problemy „chłopskiej epopei”.

Zagrożenia i szanse nowoczesności w Ziemi obiecanej Władysława S. Reymonta.

Bohaterowie Próchna wobec wyzwań nowoczesności.

Horyzont mityczny twórczości Wacława Berenta.

Semantyka przestrzeni w Oziminie Wacława Berenta.

Polifoniczność w twórczości Wacława Berenta.

Ozimina Wacława Berenta wobec Wesela Stanisława Wyspiańskiego.

Tragizm w twórczości Stefana Żeromskiego – kategoria adekwatna czy problematyczna?

Świat kobiet w prozie Reymonta i Żeromskiego.

Obraz wydarzeń 1905 roku w Dziejach jednego pocisku Andrzeja Struga.

Kryzys światopoglądowy w Śmierci Ignacego Dąbrowskiego – źródła i przejawy.

„Zola w spódnicy” – naturalizm według Gabrieli Zapolskiej.

Zapis doświadczeń kobiecego ciała w Kaśce Kariatydzie Gabrieli Zapolskiej.

Powieści Zofii Nałkowskiej – odnawianie problematyki kobiecej i prozy kobiet.

Źródła i sposoby zapisu doświadczenia dezintegracji w wybranym utworze Stanisława Przybyszewskiego.

Problematyka psychologiczna w Pałubie Karola Irzykowskiego.

Pałuba Karola Irzykowskiego jako wyraz sprzeciwu wobec zastanych poetyk powieściowych.

Groteska w prozie Młodej Polski na przykładzie Historii maniaków Romana Jaworskiego.

Powieści o „wieku nerwowym” w drugiej poł. XIX wieku.

Żywotność baśni w literaturze Młodej Polski.

Przeobrażenia poetyki powieści w Młodej Polsce (na przykładzie Berenta, Irzykowskiego, Micińskiego).

Nietota jako powieściowy eksperyment.

Intymistyka modernistów – wybrane przykłady.

  1.             DRAMAT

Komedia mieszczańska na przykładzie Domu otwartego Michała Bałuckiego.

Wielka reforma teatru – założenia i realizacje.

Stanisław Wyspiański jako „człowiek teatru”.

Wesele jako dramat „syntezy sztuk”.

Wesele – imaginarium polskości. Wyspiański wobec mitów i fantazmatów narodowych.

Porządek historyczny i mitologiczny w Nocy listopadowej Stanisława Wyspiańskiego – sposoby kreacji, relacje, znaczenia.

Wyzwolenie Stanisława Wyspiańskiego – rozwiązania artystyczne i ich wpływ na interpretację dzieła (przede wszystkim „teatr w teatrze” i scena z maskami).

Warszawianka Stanisława Wyspiańskiego jako dramat nastroju.

Wyspiański wobec tradycji romantycznej.

Wyspiański wobec tradycji antycznej.

Funkcje didaskaliów w dramacie młodopolskim (np. Kisielewski, Wyspiański, Zapolska, Miciński).

Opozycja „artysta – filister” w dramacie Jana Augusta Kisielewskiego W sieci.

Twórczość dramatopisarska Gabrieli Zapolskiej – tematy, bohaterowie.

Młodopolski dramat preekspresjonistyczny na przykładzie Kniazia Patiomkina Tadeusza Micińskiego.

  1.               ŚWIADOMOŚĆ LITERACKA

Programy literackie okresu pozytywizmu.

Krytyka literacka w dobie pozytywizmu – funkcje, znaczenie, reprezentatywni krytycy (zwłaszcza poglądy i strategie krytyczne Piotra Chmielowskiego i Aleksandra Świętochowskiego).

Pozytywistyczne teorie powieści (pisma Elizy Orzeszkowej, spór o powieść historyczną, spór o Lalkę).

Głosy kobiet w literaturze po 1864 roku – zróżnicowanie emancypacyjnych modulacji (na przykładzie twórczości Elizy Orzeszkowej, Marii Konopnickiej, Gabrieli Zapolskiej, Zofii Nałkowskiej, Marii Rodziewiczówny – trzeba zestawić dwa przykłady).

Literatura polska po 1864 roku wobec doświadczeń Żydów – problemy tożsamości i tolerancji (na wybranych przykładach, np. Chawa Rubin, Dumania pesymisty Świętochowskiego, Żydóweczka, Szpital żydowski w Warszawie Konopnickiej, Lalka, Placówka Prusa). 

Aleksander Świętochowski jako publicysta (na przykładzie Liberum veto).

Dumania pesymisty – kryzys czy dojrzewanie pozytywizmu?

Koncepcja sztuki i krytyki w kręgu „Wędrowca” (Sygietyński i Witkiewicz).

Stanisław Witkiewicz jako estetyk i krytyk.

Doświadczenie cywilizacji w światopoglądzie pozytywistów.

Recepcja Lalki Bolesława Prusa.

Pozytywistyczne spory o Trylogię Henryka Sienkiewicza.

Henryk Sienkiewicz i moderniści.

Pozytywiści – między optymizmem a pesymizmem.

Projekty kultury w refleksji twórców drugiej połowy XIX wieku (np. Witkiewicz, Miriam, Brzozowski).

Młodopolskie programy literackie.

Maria Komornicka – poszukiwanie tożsamości.

Diagnoza kultury polskiej w Legendzie Młodej Polski Stanisława Brzozowskiego.

Czyn i słowo Karola Irzykowskiego – koncepcja sztuki, koncepcja krytyki.

Działalność Zenona Przesmyckiego (Miriama).

Recepcja tradycji romantycznej w Młodej Polsce.

Utylitaryzm i autonomia sztuki w poglądach pozytywistów, krytyków z kręgu „Wędrowca” i młodopolan.

Fantastyka młodopolska.

Satyra i humor w Młodej Polsce.

Płeć w świadomości literackiej końca wieku XIX – uwolnienie czy uwięzienie?

Problemy osobowości/podmiotowości w literaturze pozytywizmu i Młodej Polski.

Nieświadomość jako wyzwanie dla literatury modernistycznej.

Problematyka artystowska w tekstach  młodopolskich (wskazując przykłady, należy wziąć pod uwagę zarówno kreacje artystów, jak i artystek).

Inność/obcość/nienormatywność w antropologii literackiej po 1864 roku.

Inspiracje filozofią Wschodu w literaturze Młodej Polski.

Fascynacja Tatrami w literaturze drugiej połowy XIX i początku XX wieku.

Wpływ rewolucji 1905 roku na literaturę polską.

 

  1.             KULTURA I GEOGRAFIA LITERACKA

Granice czasowe twórczości pokolenia pozytywistów.

„Stara” i „młoda” prasa w warszawskim pozytywizmie.

Gatunki „prasowe” w literaturze pozytywizmu (np. kronika, felieton, reportaż, list z podróży).

Czasopisma literackie Młodej Polski.

Charakterystyczne zjawiska kultury artystycznej Młodej Polski (np. cyganeria artystyczna, kabaret…).

Geografia literacka pozytywizmu.

Trójzaborowa geografia literacka Młodej Polski (modernizm krakowski, warszawski, lwowski).

Zakopane – „międzyzaborowa stolica” Młodej Polski.

Henryk Sienkiewicz i Władysław Stanisław Reymont jako nobliści.